Zabiegi laserowe oczu - leczenie chorób

Wzrok jest najważniejszym ze wszystkich zmysłów, to właśnie on odpowiada bowiem za większość informacji docierających do naszego mózgu. Wszyscy chcielibyśmy cieszyć się sprawnym wzrokiem i bez ograniczeń wykonywać swoją pracę czy realizować pasje bez konieczności korzystania z okularów lub soczewek. Postęp technologiczny sprawia, że coraz częściej w medycynie stosowane są nowoczesne rozwiązania, które w znacznym stopniu ułatwiają nasze życie. Od kilku lat coraz popularniejsze stają się zabiegi laserowe oczu, dzięki którym leczenie chorób oczu jest skuteczne a korzystanie z okularów i ciągłe wizyty u okulisty stają się niekonieczne.

Wskazania i przeciwwskazania odnośnie leczenia laserowego oczu

Dzięki metodom laserowym w prosty i szybki sposób można skutecznie pozbyć się wielu wad wzroku, takich jak na przykład krótkowzroczność, dalekowzroczność czy połączenie obu wad znane jako astygmatyzm. Operacja taka polecana jest również osobom po czterdziestym roku życia, u których często pojawia się tak zwana starczowzroczność, czyli zmniejszenie lub utrata zdolności akomodacji oka.

Sam zabieg jest szybki, prosty i bezbolesny, trzeba jednak pamiętać o tym, że – jak każda operacja – zabiegi laserowe oczu również wymagają odpowiedniej rekonwalescencji. Operacja jest zatem polecana przede wszystkim osobom między dwudziestym trzecim a czterdziestym rokiem życia. Z jednej strony wada wzroku jest już wtedy wystarczająco stabilna, a z drugiej – silny i zdrowy organizm szybko radzi sobie ze skutkami operacji. Istotnym czynnikiem przy kwalifikacji do skorzystania z metody laserowej jest również stan zdrowia pacjenta – do zabiegu nie mogą zostać dopuszczone osoby chorujące na choroby oczu jak zaćma, jaskra czy schorzenia siatkówki oraz zmagające się z chorobami immunologicznymi lub infekcjami.

Zdarzają się osoby, które mają obawy przed przystąpieniem do zabiegu. Są one jednak bezpodstawne, pobyt w placówce zazwyczaj trwa bowiem około trzech godzin, po wszystkim natomiast pacjent jest w stanie wyjść z budynku o własnych siłach. W trakcie wizyty pacjent przebywa pod opieką okulisty oraz chirurga, którzy najpierw wykonują serię badań i pomiarów. Udzielają one niezbędnych informacji dotyczących choroby oczu i umożliwią dostosowanie urządzeń zabiegowych do konkretnej choroby.

Jak wygląda zabieg laserowego leczenia?

W ramach przygotowania do laserowego zabiegu oczy pacjenta zostają znieczulone poprzez kilkukrotne wprowadzenie do nich specjalnych kropli. Dzięki nim wszystkie wykonywane przez chirurga czynności są dla operowanej osoby bezbolesne. Zarówno okulistom, jak i lekarzom wykonującym operację zależy na tym, aby podczas pobytów w naszych gabinetach pacjenci czuli się jak najbardziej komfortowo. To dlatego w czasie wizyty okulista i chirurg są do ich dyspozycji – mogą oni dokładnie opisać i wyjaśnić wszystkie związane z leczeniem czynności.

Podczas operacji laserem pacjent powinien znajdować się w pozycji leżącej i spoglądać we wskazane przez lekarza miejsce tak, aby można było sprawnie przeprowadzić zabieg znajdującym się nad głową pacjenta laserem. Operacja korekcji wad wzroku opiera się na szczegółowym modelowaniu rogówki oka. W przypadku krótkowzroczności oznacza to spłaszczenie rogówki, natomiast w przy dalekowzroczności następuje jej uwypuklenie. Proces ten nie trwa długo, dzięki czemu możliwe jest przeprowadzenie operacji obu oczu podczas jednej wizyty.

Co po operacji laserem?

Jaki jest stan pacjenta po zabiegu laserowym oczu? Wskazane jest, by pacjentowi przy opuszczaniu budynku towarzyszyły osoby bliskie, które pomogą mu dotrzeć do domu, sam obraz po operacji może być bowiem nieco zamglony. Stan taki może się utrzymywać przez następne kilka godzin, nie powinno to jednak wywoływać niepokoju. U osoby, która w ciągu pierwszych kilkunastu godzin po operacji nie będzie nadmiernie wykorzystywać swoich oczu gojenie ran powinno postępować dość szybko. Zazwyczaj już po kilku dniach można cieszyć się wyraźnym wzrokiem i zapomnieć o chorobie oczu.

W ciągu kilku dni po zabiegu należy oczywiście udać się na wizytę kontrolną, podczas której lekarz potwierdzi, że leczenie przebiega zgodnie z planem. Nasza zajmująca się chorobami oczu przychodnia posiada dwa gabinety – w Kielcach oraz w Mielcu, w których mieszą się gabinet okulistyczny oraz salon optyczny.